تأملات در فلسفه غیراولی

مشخصات بلاگ
تأملات در فلسفه غیراولی

تن‌های تنها

پنجشنبه, ۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۸ ق.ظ

نبود. بود، اما آن‌چه می‌خواستم نبود. همه صندلی‌های ایستگاه راه‌آهن رو به تلویزیون بود. صدای آن هم به‌قدری بلند بود که انگار بلندگوها را در ساقه مغز آدم کاشته‌اند. دنبال گوشه دنجی می‌گشتم تا کتابم را بخوانم. گشتم و نیافتم. انگار مقدر بود که پس از سال‌ها سریال خانوادگی ایرانی ببینم.
از آن‌جایی که ایده کلی چنین چیزهایی بسیار مهوّع و کهیرآمیز است، تلاش کردم همه توجهم را فقط به جزئیات معطوف کنم؛ دکور صحنه، جملات، حرکات و تکنیک‌های بازیگری.
جالب است که بازیگران زن ایرانی فقط از چهره و دست‌های خود استفاده می‌‌کنند. به همین دلیل در برابر همتایان خارجی خود نمی‌توانند عرض اندام کنند! اما برخی از مردان ایرانی حقیقتا هنرمندان بسیار قابلی هستند و در طراز جهانی قرار دارند. به‌طور کلی بدن، آن‌جایی که جنبه جنسیت پیدا می‌کند، حذف می‌شود. بدن باید فقط یک جسم خنثی باشد؛ چیزی مثل در و دیوار و گوشه و لوله و کارد آشپزخانه.
هنگامی که به فیلم‌های مصنوعی صداوسیمای وطنی نگاه می‌کنیم، فاصله زیاد آن‌ها را از واقعیت زیسته به‌راحتی متوجه می‌شویم. هیچ‌کدام از نسبت‌های میان انسان‌ها در این‌گونه فیلم‌ها معادلی در عالم خارج ندارند. یا هیچ‌کدام از واقعیت‌ها در آن‌ها بازتاب نمی‌یابند. هنر معکوس. هنر منکوس. تصویر واقعیت‌های زیسته این جامعه پریشان در کجا منعکس می‌شود؟ هنر، سیاست، دین، دانشگاه، رسانه‌ها، روزنامه‌ها، کتاب‌ها؟ دقیقا کجا؟
یک نمونه برای این هنر معکوس آن است که، در فیلم‌ها، زن و شوهر (نزدیک‌ترین اشخاص به یکدیگر) مواظب هستند که یک سلول از بدن این یکی با آن سلول از بدن دیگری تماس پیدا نکند تا هیچ رابطه تنانه‌ای بین آنها شکل نگیرد. طوری از هم فاصله می‌گیرند تو گویی که جذامی هستند. اما بدون رابطه تنانه، روابط انسانی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟! هر رابطه انسانی با یک رابطه بدنی خاص گره می‌خورد.
هر ارتباط انسانی نوعی وضعیت و نسبت میان دو بدن را ایجاب می‌کند. برای مثال هر دو دوستی که درنظرگرفته شوند، با توجه به نحوه دوستی، وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، نسبت بدن‌های‌شان وضعیت خاصی پیدا می‌کند. نحوه نشستن افراد، کیفیت رابطه آنان را نشان می‌دهد. از نسبت میان دو تن می‌تواند رابطه میان آن دو تن را حدس زد؛ زیرا بدن نه تنها در رابطه اثرگذار است، بلکه در تقویم آن نیز نقش دارد؛ بدن مقوم هر گونه رابطه انسانی است. کسانی که حداکثر فاصله را نسبت به هم رعایت می‌کنند، برای یکدیگر فقط کمی بیش از یک تصویر هستند.

  • علی غزالی‌فر

بدن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">