تأملات در فلسفه غیراولی

مشخصات بلاگ
تأملات در فلسفه غیراولی

مرزها و اندیشه‌ها

پنجشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۰۲ ب.ظ

 

"وقتی مرا می‌فهمید که حدود مرا ببینید. خودم نمی‌توانم آن‌ها را ببینم".

این سخن را روزی هایدگر (1889-1976) خطاب به جمعی از پیروان خود گفته است. البته این مطلب محدود به فلسفه خودش نیست و شامل فلسفه‌های دیگر نیز می‌شود. از نظر او هر فلسفه اصیلی محدودیت ذاتی و اساسی دارد و یک فیلسوف بزرگ را هنگامی می‌توانیم خوب درک کنیم که مرزهای اندیشه فلسفی او را خوب ببینیم.

ما نیز در مواجهه با فلسفه‌های بومی خودمان، یعنی فلسفه‌های اسلامی، باید این دغدغه را داشته باشیم که حد و مرزهای هر کدام را کشف کنیم و با فراروی از آن حد و مرزها اندیشه‌های فلسفی جدیدی شکل بگیرد. فیلسوفان بزرگ مسلمان نیز دقیقا چنین کاری کردند. سهروردی در مواجهه با ابن‌سینا می‌گوید: "من فلسفه‌ خودم را از آن‌جایی آغاز می‌کنم که ابن‌سینا به پایان رساند". این سخن به معنای آن است که سهروردی مرزهای فلسفه ابن‌سینا را یافت و توانست از آن‌ها فراتر برود. ملاصدرا نیز نسبت به فیلسوفان پیش از خود همین رویکرد را در پیش گرفت.

اما امروزه کسانی که به فلسفه‌های اسلامی مشغول‌اند، تلاش می‌کنند نشان دهند که این فلسفه‌ها بی‌کران و نامحدود‌ هستند و می‌خواهند این مطلب را اثبات کنند که اندیشه‌ای بهتر و برتر از آن‌چه گفته‌اند، نیست. ما هم کاری نداریم جز آن‌که همه عمر خود را بر سر فهمیدن و فهماندن آن‌چه گفته‌اند، صرف کنیم و خوشه‌چین خرمن آن فیلسوفان باشیم. اما، با در پیش گرفتن چنین رویکردی، عاقبت چه خواهد شد؟

آگوست کنت (1798-1857) که اساسا با چنین فلسفه‌هایی بیگانه بود و کاملا طور دیگری می‌اندیشید، چنین گفته است: "فلسفه یونان، در واقع، با ارسطو به پایان می‌رسد؛ زیرا کسانی که پیرو او شدند فقط سخن‌وران محض یا مفسران ساده او بودند که هیچ چیزی به آن فلسفه نیفزودند". 

  • علی غزالی‌فر

نظرات  (۱)

سلام ظهرتون بخیر 
ختم قرآن با انتخاب یک یا چند سوره توسط شما در ماه مبارک رمضان ۹۶ 
نیت : دوری از گناه و بخشش گناهان 
در صورت تمایل تشریف بیارید 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">