آشپزی فلسفی
پنجشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵ ب.ظ
ماهی غذای خوشمزهای است، اما آنچه که انسان تناول میکند با آنچه که قبل از خوردن است، تفاوت زیادی دارد؛ زیرا ماهی برای ماهیبودن و زندهبودن به چیزهایی نیاز دارد که برخی از آنها برای خوردن باید کنار گذاشته شوند. همچنین باید چیزهایی به آن افزود تا بتوان آن را بهخوبی میل کرد و لذت برد. حکایت فلسفه هم شباهتی به این ماجرا دارد.
بهوجودآمدن یک فلسفه و بقاء و استمرار تاریخی آن، چیزی متفاوت با معرفی و آموزش آن است. فلسفههای بزرگ به همان صورتی که در اندیشه ابرفیلسوفان هستند برای ذهن فلسفهجویان، فلسفهدوستان و دانشجویان اصلا قابل هضم نیست و از آنها طرفی نمیبندند. ماهی زنده غذای نهنگ و کوسه و دلفین است و نه خوراک انسان.
بنابراین، معلم فلسفه باید با ماده خام فلسفههای بزرگ، دست بهنوعی آشپزی بزند و چیزهایی کم و زیاد کند. برای نمونه، استاد یک فلسفه هم باید زمینهای را که فلسفه در آن بهوجود آمده در نظر بگیرد و هم زمینهیی را که مخاطبان در آن قرار دارند. در غیر این صورت، آن فلسفه برای نوآموزان فهمیدنی نخواهد شد. دیگر اینکه در معرفی و آموزش هر فلسفهای باید مقداری چاشنی تفسیر هم به آن اضافه کرد تا مخاطب بتواند راحتتر آن را هضم کند و بیشتر لذت ببرد.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.